miercuri, 28 noiembrie 2012

"Fiti diferenta!" alaturi de Iulian Moldovan

Buna! Va invitam sa facem impreuna o calatorie virtuala la Tarnaveni. Povestea de astazi este foarte frumoasa: un tanar artist si-a dorit sa realizeze o lucrare in orasul natal, lucrare care sa ramana in timp si sa aduca bucurie celor care o privesc. A propus un proiect realizat pentru un zid din oras si i s-a oferit in schimb fatada Casei de Cultura.

Tanarul artist se numeste Iulian Moldovan si l-am invitat sa ne raspunda astazi la 5 intrebari. Vom mai sta de vorba si la sfarsitul lunii ianuarie si atunci veti putea afla mai multe si despre proiectul sau Glappy.


Astazi vrem sa ii oferim diploma de merit pentru lucrarea pe care o realizeaza pe fatada Casei de cultura din orasul sau si sa va aratam cat de frumos este sa fii diferenta!

Va invitam sa cititi mini interviul si sa-i admirati lucrarea:


1. In tara noastra linia dintre Street Art si vandalism este una subtire si, de multe ori, sub aripa unei libertati prost intelese, sunt distruse, murdarite, uratite spatii care, daca ar ajunge pe mana unui artist, ar avea un potential deosebit. Te rugam sa ne spui in cateva cuvinte ce inseamna de fapt Street Art, pentru ca multi au impresia ca daca au un spray colorat si arunca doua cuvinte obscene si o mazgaleala au creat o opera de arta. (Evident se pot crea opere de arta stradala din cateva linii si doua vorbe, dar conteaza foarte mult cum, unde si de ce).

Da, din păcate s-a înțeles greșit libertatea de către români, iar în arta stradală mi se pare ca s-a cam exagerat. Nu vreau sa-mi pun în cap pe nimeni, însa nu orice tag sau dat cu spray-ul se numește artă. Cred ca ar trebui puțin respect din partea anumitor „artiști stradali” față de monumentele istorice și fața de unele lucrări de arta în spațiul public. Sunt convins ca artiștii stradali buni știu când și unde sa realizeze o lucrare, prin care chiar au ceva de spus. Trebuie să știm să facem diferența între arta stradală și vandalism, sunt doua lucruri diferite.

2. Care este din punctul tau de vedere obiectivul acestei arte? Trebuie ea sa transmita ceva, are un rol estetic? Poate influenta pozitiv si schimba in bine imaginea, comportamentul..viata?

În principal arta stradală este cunoscută datorită mesajului, care de cele mai multe ori are o semnificație protestatară. Mesajul nu e neapărat transpus prin scris, poate fi înțeles și prin compoziția în sine. Cele mai bune lucrări au și rol estetic și bineînțeles ca sunt realizate cu scopul de a influența gândirea celor ce privesc lucrarea.

3. Cum a luat fiinta Glappy si ce iti doresti sa realizezi prin acest proiect? 

Venind în București, nu am putut sa nu observ stencil-uri, stick-ere sau desenele de pe zidurile, panourile din oraș.  Am început să mă întreb ce reprezinta, cine le-a realizat, și am început documentarea, am vrut sa știu ce înseamna street art-ul.
Din anul 1 de facultate am început sa lucrez și în tehnica mozaicului, realizând mozaicuri bisericești și laice, mozaicul fiind una din tehnicile specifice secției de Artă Murală, eram foarte pasionat de aceasta tehnica tradițională, așa m-am gândit că ar fi interesant să combin aceste două lucruri care mă fascinau, arta stradală și mozaicul. Inițial am vrut sa realizez personaje amuzante cu care sa atrag atenția celor din jur și să le atrag un zâmbet, însa pe parcurs mi-am cam schimbat ideile. Acum vreau sa realizez lucrări de dimensiuni mari și foarte mari în aceasta tehnică a mozaicului, totul legal, astfel lucrările pot rezista mai mult timp. 


4. Am admirat lucrarea realizata pe fatada Casei de Cultura din Tarnaveni, orasul tau natal. Felicitari pentru initiativa! Te-ai gandit la un subiect anume, sau este o lucrare care se incheaga pe parcurs, din aproape in aproape? Cum ai descrie aceasta experienta de voluntariat, pana la urma?

În primul rând, mulțumesc. Am propus un proiect care mi s-a aprobat, nu se poate face o lucrare de dimensiunea asta fără a avea un proiect după care să lucrezi. Bineînțeles că improvizez mult, însa desenul de baza e acolo. Mai mult am vrut sa schimb fațada Casei de Cultura prin colorit, să atrag atenția celor ce o privesc, prin rafinament, să îi fac să le placă ceea ce văd, fără a știi de ce. Lucrarea nu este finalizata. Am vrut să realizez o lucrare în orașul natal și mi s-a dat încredere pentru a realiza aceasta lucrare. Fiind o lucrare de mari dimensiuni și lucrând în mare parte singur, am împărțit lucrul în mai multe etape; o prima etapa a avut loc anul acesta din data de 1 aprilie până în 28 mai, a doua etapă va avea loc la primăvară și voi mai vedea în funcție de cum evoluează lucrarea. Este o experiența extraordinară, din care cu siguranță am avut și voi mai avea de învățat și care mă va ajuta enorm pe viitor.

5. Ce parere ai despre colectarea selectiva? Crezi ca lumea cunoaste indeajuns principiul celor 3R - redu, refoloseste, recicleaza? Tu folosesti materie prima reciclata?


După cum se spune: „gunoiul unuia poate fi comoara altuia”. Așa este și pentru mine, folosesc ceramica; plăci de gresie și faianță, care ar fi aruncate, pentru a realiza lucrări de artă în tehnica mozaicului. Acum adun „gunoaie” pentru a realiza un portret pentru proiectul vostru din luna ianuarie. Eu cred că nu trebuie neapărat să folosești materiale noi pentru a realiza ceva de calitate. Nu pot să spun dacă lumea cunoaște îndeajuns principiul celor 3R, însă cred că suntem pe drumul cel bun, iar tot mai mulți oameni folosesc spațiile special amenajate pentru a arunca gunoaiele.


Ii multumim lui Iulian ca a acceptat invitatia noastra si il felicitam inca o data pentru ca este un om frumos si talentat, modest si educat - un exemplu demn de urmat!
Ne vedem pe 30 cu topul si gala premiantilor:).

0 comments:

Trimiteți un comentariu